Kesan Negatif Memaksa Budaya Barat ke Negara Lain Ketika Memasarkan Produk

Globalisasi, terutama melalui teknologi maklumat dan komunikasi, telah banyak mempengaruhi pemasaran produk dari Barat ke seluruh dunia. Budaya Barat, yang dikenali dengan Eropah dan Amerika Utara, sangat mendalam dalam pemasaran perniagaan di seluruh dunia hari ini. Namun, orang di negara lain mungkin tidak selesa dengan strategi pemasaran tertentu yang disesuaikan dengan budaya Barat. Ini menimbulkan cabaran bagi perniagaan, dengan potensi risiko penurunan penjualan atau boikot sepenuhnya terhadap produk dan perkhidmatan mereka di negara-negara ini.

Putuskan Pelanggan

Perniagaan yang menggunakan pendekatan satu ukuran untuk memasarkan produk mereka ke luar negara, terutama gaya pemasaran dan aktiviti yang banyak meminjam dari budaya Barat, berisiko terputus dari calon pelanggan. Masalahnya adalah bahawa mesej atau produk mungkin dianggap tidak sensitif atau menyinggung budaya tempatan, dan kesan bersihnya adalah kurang keuntungan untuk perniagaan anda atau, dalam kes yang melampau, larangan langsung untuk beroperasi di negara ini. Pemasaran perniagaan yang berjaya mengharuskan anda memberi jenama mesej anda dengan tepat, menawarkan produk yang dapat diterima dan memenuhi keperluan pelanggan tempatan sambil menghormati nilai mereka.

Rendahnya Produk Tempatan

Pemasaran perniagaan menuntut agar anda mengemas pesanan anda untuk secara langsung menunjukkan produk anda lebih tinggi daripada persaingan. Walau bagaimanapun, walaupun adalah perkara biasa di Amerika Syarikat untuk menyebut pesaing anda dalam iklan dan menyatakan bagaimana produk anda lebih baik, mesej ini mungkin muncul sebagai merendahkan produk tempatan. Mesej pemasaran yang dirancang oleh Barat mungkin salah dianggap sebagai "Jika itu bukan orang Amerika, itu lebih rendah" daripada kerisauan calon pelanggan anda. Ini secara tidak sengaja dapat dianggap sebagai satu lagi kes memaksa budaya Barat di negara ini, dan dapat merugikan perniagaan anda.

Menggalakkan Kemerosotan Moral

Bagi banyak masyarakat konservatif, pemasaran Barat muncul sebagai kompromi terhadap prinsip-prinsip moral atau nilai-nilai yang memandu tingkah laku remaja, terutama dengan produk seperti muzik, permainan video dan filem. Beberapa negara secara kolektif menganut kepercayaan budaya dan / atau agama yang mereka hargai. Mesej dan aktiviti pemasaran mempengaruhi masyarakat secara keseluruhan, dan sangat penting bahawa hubungan akhirnya antara pembeli dan penjual tetap beretika. Sebilangan besar negara percaya untuk mempertahankan sistem kepercayaan mereka, dan kerana para pemuda adalah yang paling rentan terhadap pengaruh asing, keputusan perniagaan harus memberikan pengakuan yang lebih besar terhadap pertimbangan etika.

Kesalahan dan Tindak Balas yang Tidak Disengajakan

Simbol, gambar dan mesej dalam kempen pemasaran anda yang mungkin dianggap tidak setuju dengan cara hidup negara asal boleh menimbulkan reaksi dan reaksi bermusuhan, yang memberi kesan negatif terhadap penjualan. Fesyen memberikan contoh yang baik: Pemasaran pakaian yang dianggap bergaya dalam budaya Barat mungkin tidak diterima dengan baik dalam budaya asing yang konservatif. Beberapa negara melarang wanita untuk mendedahkan rambut dan wajah mereka, dan iklan produk kecantikan untuk wanita yang merangkumi model yang dianggap tidak sopan akan menyinggung perasaan penonton tempatan.