Objektif pengambilan pekerja

Bergantung pada tenaga kerja dan keperluan kakitangan, objektif pengambilan pekerja berbeza dari satu majikan ke yang lain. Objektif asas biasanya sama, namun. Anda mahukan calon yang serius mengenai tugas pekerjaan mereka, yang peduli untuk melaksanakan tugas pekerjaan mereka dengan baik dan termotivasi untuk memberikan komitmen kepada majikan. Selain daripada nilai-nilai asas ini, objektif anda dalam pengambilan pekerja terletak di tangan perekrut, pengambilan pengurus atau pemilik perniagaan kecil yang interaksinya dengan calon akhirnya membawa kepada keputusan pengambilan pekerja yang bijak.

Pengetahuan Pekerjaan

Salah satu objektif utama pengambilan pekerja berkaitan dengan pengetahuan pekerjaan atau kepakaran berfungsi. Kecuali anda mengambil pelatih untuk peranan yang tidak pernah mereka dedahkan sebelumnya, pengambilan pekerja yang mempunyai pengalaman kerja yang relevan akan menjimatkan masa dan wang perniagaan anda. Mempekerjakan calon tanpa kemahiran pekerjaan yang diperlukan adalah latihan sia-sia kerana mereka akhirnya akan meninggalkan syarikat atau anda perlu memberhentikan mereka kerana prestasi buruk.

Kecekapan teras

Calon dengan kecekapan teras yang kuat adalah pertaruhan pasti untuk pengambilan pekerja yang baik. Lebih baik lagi apabila mereka mempunyai kepakaran fungsional yang luar biasa yang digabungkan dengan kemahiran yang luar biasa yang membolehkan mereka berkomunikasi dengan baik, mengembangkan hubungan kerja yang produktif, menyelesaikan konflik, berunding dan mengurus masa kerja mereka. Kompetensi teras adalah kemahiran yang dapat dipindahtangankan dan, dalam beberapa kes, kemahiran itu lebih berharga daripada pengetahuan pekerjaan. Sebagai contoh, calon yang baru dalam tenaga kerja - mungkin lulusan baru - mungkin mempunyai kecekapan yang diperlukan untuk berjaya dalam peranan baru, dengan syarat anda boleh menawarkan latihan pekerjaan.

Ciri-ciri Profesional

Memilih calon dengan etika kerja yang kuat adalah apa yang dicari oleh setiap majikan. Walau bagaimanapun, banyak sifat lain dapat memberi manfaat kepada majikan. Pekerja berprinsip tinggi yang menerapkan falsafah syarikat sesuai untuk peranan kepemimpinan kerana mereka menetapkan batasan yang anda mahukan pekerja. Selain dari etika kerja yang kuat, prinsip yang kukuh dan pemahaman tentang falsafah syarikat, tujuan pengambilan juga harus merangkumi ciri-ciri seperti inisiatif, motivasi dan tanggungjawab.

The Fit

Objektif pengambilan pekerja yang paling sukar dihadapi oleh majikan adalah memilih calon yang sesuai untuk organisasi. Ia sukar kerana menentukan siapa yang sesuai dan yang tidak sesuai selalu menjadi tindak balas yang tidak jelas yang sebenarnya tidak dapat ditentukan selain intuisi atau perasaan pengurus pengambilan pekerja mengenai calon. Asalkan perasaan usus tidak berdasarkan faktor yang tidak berkaitan dengan pekerjaan, tidak mengapa memilih calon yang anda rasa akan berpadu dengan pekerja lain.