Cara Memotivasikan Orang Pasif

Perkara yang berbeza memotivasi orang yang berbeza, dan pekerja dengan sikap atau keperibadian pasif mungkin memerlukan dorongan yang lebih besar untuk tampil pada tahap optimum. Hanya kerana seseorang itu pasif tidak bermaksud dia tidak peduli dengan hasil atau produk kerja. Jenis keperibadiannya mungkin tidak termasuk alat yang diperlukan untuk mendorong dirinya untuk cemerlang. Cari cara untuk mengembangkan motivator individu untuk pekerja anda yang sangat memerlukannya.

Menjalankan Temu Bual

Luangkan masa untuk perbincangan peribadi dengan pekerja pasif dan tanyakan kepadanya apa yang paling disukainya mengenai pekerjaannya. Ini membantu anda mengetahui sama ada dia berminat dengan wang, kemajuan kerjaya, membina hubungan peribadi atau menjalankan tugasnya dengan baik. Sebaik sahaja anda memahami bidang utama motivasi yang berpotensi, anda dapat membuat motivator yang menarik bagi setiap pekerja. Sebagai contoh, seseorang yang melihat pampasan kewangan sebagai elemen paling menarik dalam pekerjaannya mungkin didorong oleh struktur bonus atau persaingan penjualan dengan ganjaran kewangan. Seseorang yang termotivasi oleh pengiktirafan mungkin cemerlang sekiranya diberi peluang untuk mengambil bahagian dalam program penghargaan industri.

Menawarkan Peluang Pengayaan Profesional

Sebilangan pekerja kelihatan pasif ketika mereka benar-benar bersikap rendah kerana mereka diintimidasi oleh tanggungjawab pekerjaan mereka atau mempunyai masalah berinteraksi dengan rakan sekerja dan pengurus. Pekerja ini mungkin mendapat manfaat dari peluang pengembangan profesional yang mendorong mereka keluar dari cengkerang dan menjadi lebih berdikari dan yakin pada diri sendiri. Terokai peluang yang ditawarkan oleh kumpulan seperti Toastmasters International, yang mendorong peserta melangkah keluar dari zon selesa mereka di tempat awam dan profesional. Anda juga mungkin mendapat kelas pendidikan berterusan yang berkaitan dengan industri anda dari mana pekerja pasif boleh mendapat keuntungan.

Berikan Peluang Kepimpinan

Seorang individu yang pasif mungkin diminta untuk mencabar dirinya sendiri ke tahap motivasi yang lebih tinggi ketika dia diminta memimpin projek atau jawatankuasa. Beri tanggungjawab kepada pekerja pasif untuk sesuatu yang memerlukan komitmen, perancangan, pengawasan, kepemimpinan dan tindakan. Mulakan kecil dengan meminta pekerja pasif untuk memimpin mesyuarat, menyampaikan laporan kemajuan atau mengetuai sesi sumbang saran. Mengawasi peranan awal untuk memberi sokongan.

Tetapkan Objektif Kerjaya

Bantu pekerja pasif menetapkan matlamat kerjaya tertentu dan dapat dicapai yang sesuai dengan minat dan kemampuannya. Ikuti selang masa yang dijadualkan secara berkala untuk membincangkan kemajuan. Individu yang pasif mungkin termotivasi untuk bersikap proaktif dalam penampilannya apabila dia mengetahui bahawa jadual waktu telah ditetapkan dan bahawa prestasinya adalah sebahagian daripada tinjauan pekerjaannya yang biasa.